8 Nisan 2012 Pazar

EL-KİNDİ


El-Kindi
Ortaçağ Avrupası’nda “Alchindus” adıyla tanınan, ilk İslam filozofudur.
Kindi, felsefe öğrenmek isteyen kişilere altı maddelik liste sunar. Bunlar:
Üstün bir zaka,
Kesintiye uğramayan bir arzu
Mültesim bir sabır,
Yetenekli bir taktimcilik,
Uzun bir zaman.
Bunların yanında İlk olarak Einstein (Anştayn) ın  bulduğunu sandığımız izafiyet teorisini ilk ortaya atandır. Bunlara ilaveten Kimyada elementler üzerinede  çalışmıştır.
Daha bitmedi… Fizikte bilinen mekanik üzerine birçok incelemesi çalışmaları vardır… Ve bunların hepsinin yanında matematiği de iyi derecede biliyordu. ve Tıpta da kullanmıştır…


Bu altı şart olmadan felsefe yapılamaz ve öğrenilemez.
Yine ona göre felsefe yapmanın ilk şartı matematik bilmektir. Matematik bilmeyenler felsefe ile uğraşmaması gerekir. Bu konuda Eflatun’un etkisinde kaldığı açıktır.

Felsefesinde , Platon, Aristoteles ve Plotinus’un görüşlerinin bir sentezini yapmıştır. 
Soylu bir ailenin çocuğu olarak Kufe’de doğdu.
Dedesi Eş’as, Güney Arabistan’ın en büyük kabilelerinden biri olan Kinde’nin hükümdarıydı.
Müslüman olduktan sonra kabilesinin ileri gelenleriyle Kufe’ye yerleşmişti.
Babası İshak bin Es-Sabbah yıllarca Kufe valiliği yaptı.
Küçük yaşta babasını kaybetti. 
Çocukluk ve ilk gençlik yılları Kufe ve Basra’da geçen Kindi, geleneksel temel eğitimden sonra dil ve edebiyat alanında eğitim gördü.
Halife Me’mun’un Beytü’l-Hikme’deki bilginler topluluğunda yer aldı.
Kindi felsefeden tıbba, matematikten astronomiye, ilahiyattan siyasete, psikolojiden diyalektiğe, astrolojiden kehanete ve optikten kimyaya kadar yirmi ayrı dalda eser vererek sayıları 277'yi bulan bir külliyat oluşturmuştur.

Kimyada, baz metallerin değerli metallere dönüştürülebileceği fikrine karşı gelmiştir. Hüküm süren simya ile ilgili görüşlerin aksine, kimyasal reaksiyonların elementlerin transformasyonunu meydana getiremeyeceğinde ısrarlı olmuştu. Fizikte, geometrik optiğe zengin katkılarda bulunmuş ve bunun üzerine bir kitap yazmıştır. Bu kitap daha sonra Roger Bacon gibi ünlü bilim adamlarına rehberlik ve ilham sağlamıştır.
Akla büyük bir yer veren Meşşai felsefe akımını ilk başlatan kişi de olan Kindi'nin 17 eseri Latinceye, 4'ü İbraniceye tercüme edilmiştir.

Ayrıca izafiyet teorisini ortaya atan ilk kişidir.
Mekan ve hareketin izafi olduğunu, zamanın cisim ve hareketten ayrı düşünülemeyeceğini söylemiştir.
"Yavaş dediğimiz şey, uzun zaman içinde belli bir mesafenin kat edilmesidir. Hızlılık ise kısa zaman içinde aynı mesafenin kat edilmesidir."
diyerek hızlılık ve yavaşlığı hareketin özel halleri olarak ortaya koymuştur.
Ömrünün bir dönemini mekanik konusundaki incelemelere ayırdı.
Ortaçağ bilginleri bu sahada onun görüşlerine ve fikirlerine başvururlardı.
Fen ilimlerinin hemen hepsinde söz sahibi olan Kindi, bu ilimlere birçok yenilikler getirdi.
Açıların pergelle ölçülmesini ilk defa o başlattı.
Matematiği sadece fiziğe değil, tıbba da tatbik etti.
Bunu bileşik ilaçlar teorisinde kullandı.
El-Kindi bilim tarihinde ilk kez hastalığın şiddet ve tabiatıyla ilaçları dozajları arasında bir ilgi kurulabileceğini ve ilaçların bünyede meydana getireceği etkinin ölçülebileceğini düşünerek, basit posoloji yerine bilimsel psikofizyoloji kurup, tıp biliminde önemli bir çığır açtı.
El-Kindi’nin dikkatleri çeken bir başka çalışması ise, musiki sahasında olmuştur.
Notaların nasıl kullanılacağını anlatan eserleriyle de El-Kindi, müzikteki notalardan ilk bahseden  kişi olmuştur.

ESERLERİ
Kitab fi’l- Felsefeti’l-Ula ( İlk felsefe üzerine) : Halife Mu’tasım’a sunmuştur. Felsefe alanında onunu günümüze ulaşan en hacimli eseridir. Dört kısımdan oluşur fakat günümüze sadece birinci kısım gelebilmiştir. Ahmed Fuad Ehvani ilk kez Kahire’de 1948’de yayınlamıştır.
Risale fi’l-ibanah an-Sucudi’l-Cirmi’l-Aksa ( Göklerin Allah’a secde ve itaat edişi ): Kindi bu risaleyi veliaht olan Ahmed’in “yıldızlar ve ağaçlar secde ederler” ayetinin yorumuyla ilgili sorusuna cevap olarak kaleme almıştır. Kahire’de yayınlanan eser Mahmut Kaya tarafından Türkçeye çevrilerek “ Göklerin Allah’a secde ve itaat edişi üzerine” adıyla yayınlanmıştır.
Risale fi’l-Hududi’l-Eşya ve Rusumiha (tarifler üzerine ) : Felsefi, bilimsel ve bazı ahlak kavramlarının tanımlarını yapmış adeta küçük bir felsefe sözlüğü oluşturmuştur.
Risale fi’l – Akl ( akıl üzerine ) : Aklın tanımı ile birlikte Platon ve Aristo’ya dayanarak aklın çeşitleri üzerine durur. Ebu ride , Resa’ilü’l kindi el-felsefiyye’de yayınlamıştır. M. Kaya’da “akıl üzerine” adıyla Türkçeye çevirmiştir. Ayrıca Latinde ve İngilizce tercümeleri var.
Risale fil- Fa’ili’l- Hakki’l – Tamm : Kısa bir risale olmakla beraber filozofun Allah- alem hakkındaki görüşünü yansıtır. Mahmut Kaya tarafından tercüme edilerek “ gerçek ve mecazi etken üzerine” başlığı ile yayınlanmıştır.
Kitabu’l- Husuf
Kelam fi’n- Nefs ( Nefis üzerine birkaç söz ) : Ebu Ride, Süleymaniye Kütüphanesindeki mecmuada Kindi’ye nispet edilen bir sayfalık bu metni Resa’il ’l- Kindi el-felsefiyye ‘de yayınlamıştır. M. Kaya’da bunu “ nefis üzerine birkaç söz “ olarak yayınlamıştır.

El- Kindi 2



Doğum: 801?
Ölüm: 866?
Asıl Adı: Ebu-Yusuf Ya’kub ibn Ishak Kindi








KAYNAKLAR
http://www.msxlabs.org
http://www.felsefe.gen.tr
http://tarihvedunya.blogspot.com
http://turkbilimi.com
http://www.biltek.tubitak.gov.tr