İbn-i Nefis |
İbn Nefis hekim, anatomi uzmanı, fizyolog, cerrah,
oftalmolog (göz hekimi), psikolog, astronom, kozmolog ve jeolog idi.
Bunların yanı sıra sosyal ve beşeri bilimlerde de birçok
çalışmaları olan İbn Nefis, hafız, muhaddis, Şafii (mezhebi) hukukçusu, Sünni
teolog, İslam filozofu, mantıkçı, sosyolog, romancı, bilim kurgu yazarı,
gramerci, dilbilimci ve tarihçidir...
Arap İslam bilgini, bilim adamı olan İbn Nefis Şam'da
doğmuştur. Şam'da Nureddin Zengî Hastanesi'nde ve daha sonra Kahire'de Kalavun
Hastanesi'nde doktor olarak çalışmıştır. 18 Aralık 1288 tarihinde Kahire 'de
vefat etmiştir.
İbn Nefis pulmoner dolaşım ile birlikte kılcal
damar ve koroner dolaşımları da ilk keşfeden kişi olmasıyla tanınmıştır.
Zira bunlar dolaşım sisteminin temelini oluşturmaktadır; nitekim kendisi bu
keşifleri sebebiyle dolaşımsal fizyolojinin babası ve "Orta
Çağın en büyük fizyoloğu" olarak görülmüştür.
Pulmoner
dolaşım, oksijen yoksunu kanı kalpten
akciğerlere taşıyan ve buradan da oksijenlenmiş kanı geri kalbe
taşıyan dolaşım sistemi bölümüdür.
Koroner dolaşım, kalbi besleyen damarlarda kanın
dolaşımıdır.
İbn Nefis ayrıca deneysel tıbbın, postmortem otopsinin ve
insan diseksiyonunun önemli savunucularındandır.
Metabolizma kavramını ilk tanımlayan kişi olan İbn Nefis, ek
olarak İbn-i Sina ve Galenos‘un anatomik ve tıbbî sistemlerinden ayrılan yeni
fizyoloji, anatomi, psikoloji ve nabız sistemleri geliştirmiş.
Galenos'un kan dolaşımına ilişkin görüşlerine itiraz
etmiştir. Galenos, kalbin sağ ve sol karıncığı arasındaki duvarda deliklerin
bulunduğunu ve kanın bu deliklerden kalbin sağ tarafından sol tarafına
geçtiğini düşünüyordu.
İbn Nefis yapmış olduğu incelemeler sonucunda, kalbin
sağ ve sol karıncığı arasındaki duvarda her hangi bir deliğin bulunmadığını
belirlemiştir; öyleyse kalbin sağ tarafına gelen kanın akciğerlere
gidip temizlendikten sonra, kalbin sol karıncığına geldiğini
keşfetmiştir ki bugün buna küçük kan dolaşımı adını
veriyoruz.
İbn-i Nefis, hayatının büyük bir kısmını tıbbî
araştırmalarla geçirdi. Teorik ve pratik olarak bu ilmi ilerletmeye çalıştı.
İbn-i Nefis |
Özellikle o dönemde tıp sahasında bir benzeri yoktu. İlâçlar
huşusunda İbn-i Sînâ’yı çok geride bıraktı.
Göz hastalıklarını da inceleyen İbn-i Nefis,
iltihaplanmaların tedavi usullerini ve ilâçlarını bildirmiştir. İlâç olarak
kimyevî maddeler yerine daha çok taze ve faydalı gıdaları kullanıyordu.
Tıp bilimine yaptığı katkıların yanı sıra İslam dini
ilimlerini konu alan eserler de kaleme almıştır; özellikle hadis ilmine dair
kaleme aldığı Muhtasar fî İlm-ı Usûl el-Hadîs ("Hadis Usûlünün Kısa Bir
Açıklaması") eseri önem arz eder ki bu eserinde hadis ilimi için daha
akılcı ve mantıksal bir sınıflandırma ortaya atmıştır.
Ayrıca Arapça edebî eserler de vermiş, kurgusal edebiyata
katkıda bulunmuştur. Bunlardan en kayda değeri
er-Risaletü'l-Kâmiliyye
fi's-sîreti'n-nebeviyye isimli eserdir. Hikâyede ıssız bir adada kalan bir
çocuğun ergenliğe giriş süreci ele alınır; İbn Nefis bu hikâye temelini
kullanarak çeşitli dinî, felsefî ve bilimsel temaları ve görüşlerini ortaya
koymuştur.
İbn-i Nefis El Yazması |
Birinci bölüm; tıp ilminin, ilmî ve amelî, yâni
teorik-pratik esasları hakkındadır.
İkinci bölüm, ilâçlar ile gıda maddelerinin tarif ve tıbbi
tasnifiyle ilgilidir.
Üçüncü bölüm, insan bedeninde görülebilen hastalıkların
teşhis ve tedavileri;
Dördüncü bölüm ise belli uzuvlara mahsus olmayan hastalıklar
ile bunların teşhis ve tedavileri hakkındadır
Eser ilk defa 1828 senesinde Kalküta’da basılmıştır. Yazma
nüshaları, dünyanın hemen her büyük kütüphanesinde mevcuttur.
(Kalküta Hindistan'ın
Batı Bengal Eyaleti'nin başkentidir.)
ESERLERİ
Eş-Şâmil fit-Tıb: İbn-ün-Nefis’ in yazdığı en büyük tıp
kitabıdır. Üç yüz cilt hâlinde yazmayı plânladığı bu eserin ancak seksen
cildini tamamlayabilmiştir. Bu eser günümüze kadar ulaşmamıştır.
Kitâb-ül-Mühezzeb fil-Kuhl: Göz hastalıklarıyla ilgilidir.
Şerh-ut-Tenbîh liş-Şîrâzî fi fürû-il-Fıkh-ış-Şâfiî:
Şîrâzî’nin yazdığı Tenbih adlı eserin açıklamasıdır.
El-Muhtâr fil-Egdiye.
Şerhu Fusûli Hippokrat: Hippokrates’in Fusûl’üne yazdığı
şerhtir.
Şerh-ut-Takaddüm li Mâ’rifeti Hippokrat: Hippokrates’in
bulaşıcı hastalıklarla ilgili eserinin açıklamasıdır.
Şerh-ul-Hidâye fit-Tıb li-İbn-i Sînâ.
Şerhu Tasrîh-ul-Kânûn (Anatomi).
Şerhu Kânûnî İbn-i Sina.
Tefsîr-ul-İlel ve Esbâb-ul-Emrâz: Hastalıkların teşhisi ve
metotları hakkındadır.
El-Verakât fil-Mantık.
El-Muhtas fî İlm-il-Usûl-il-Hadîs: Hadis ilminin
prensiplerini anlatan bir eserdir.
Kitâbun fir-Remed: Göz hastalıklarıyla ilgilidir.
Kitâbun fit-Ta’lîk alâ Kitâb-il-Evbieti li Hippokrat.
Tarîk-ul-Fesâhati,
Buğyet-üt-Tâlibîn vel-Huccet-ül-Müteabbibîn,
Şerh-ul-Külliyât.
Er-Risâlet-ül-Kâmiliyye fis-Sîretin Nebeviyye: Peygamber
efendimizin hayâtını anlatan bir eserdir. Bir nüshası Kahire Kütüphanesi'nde
mevcuttur.
Kitâbun fit-Tevhîd: Akâit ve kelâm ilmiyle ilgilidir.
Asıl Adı:İbn-i el Nefis
Doğumu: 1210
Vefatı: 1288
Asıl Adı:İbn-i el Nefis
Doğumu: 1210
Vefatı: 1288
KAYNAKLAR
http://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0bn_Nefis
http://www.turkcebilgi.com/ansiklopedi/ibn-i_nefis
http://filozof.net/