27 Mart 2012 Salı

EBU CAFERHAZİN


ebu caferhazin
Hazin, kendi zama­nında ve kendinden sonraki dönemlerde ileri gelen âlimler tarafından meta-matik ve astronomi alanlannda otorite kabul edilmiştir. Kendisinden çeşitli vesilelerle alıntı yapan veya bazı teoremlerde fikirlerini tartışan matematikçi­ler arasında Ebu Nasr İbn Irak, Binini, Ebü'1-Cüd Muhammed b.Leys, Ömer Hayyam ve Nasirüddin-i Tüsi gibi önemli kişiler bulunmaktadır. İbn Haldun da Mukaddimesi'nde iklimler üzerine bilgi verirken Ca'fer el-Hazin adıyla andığı Hazin'den astronomi ilminin ileri gelenlerinden biri diye söz etmekten ve onun yedi iklime uygun olarak yaptığı enlem ve bölge ölçümlerine ilişkin tesbitlerini aktarmaktadır.
Hayatı hakkında fazla bilgi yoktur. Nisbesinden Horasan menşeli ve muhtemelen Merv yakınlarındaki Sâgan yöresinden olduğu anlaşılmaktadır...



İlk devir matematikçi ve astronomlarından olan
Hâzin, Emîr Rüknüddevle'ye olan bu yakınlığı sayesinde Rey'deki Büveyhî Veziri Ebü'l-Fazl İbnü'l-Amîd'in himayesine girmiş ve ondan sonraki hayatını orada astronomi gözlemleri yaparak ve kitap yazarak geçirmiştir. Ebû Ca'fer el-Hâzin'in 350-360 (961-971) yılları arasında öldüğü sanılmaktadır.

Kendisinden alıntı yapan âlimlerin eserle­rinden hareketle tesbit edilerek;
Ömer Hayyam, Serhu ma eşkele min müşaderati Kitabi Öklidis adlı eserinin önsözünde Hazin'i, Öklid'in beşinci postulasını ispata çalışan İslâm matematikçilerinin arasında ilk sıraya koymakta olduğunu belirtmektedir
Yunan matematiğinde, öncüleri Eudoxos ve Arşimed olan "tüketme" usulü ile cisimlerin hacimlerini hesaplama yöntemini geliştiren İslâm matematikçilerinden biri de Hazin'dir.
Klâsik biyografi eserlerinden ve Hazin'den alıntı yapan kaynaklardan, onun doğrudan rasat faaliyetlerinde bulunan bir astronom olduğu öğrenil­mektedir.
               
Hazin, bir veya birkaç defa ekliptiğin eğiminin tesbiti çalışmaları­na da katılmıştır. Biruni aynı eserinde, Herevi'nin (959) yılında yaptığı göz­lemler sonucunda ekliptiğin eğimi için E=23 derece-40 değerini tesbit eder­ken, Hazin'in heyet başkanı olduğunu da yazmaktadır.

ESERLERİ
Ca'fer el-Hazin'in matematik ve astronomi konularında te­lif ettiği eserlerden ikisi tamamen, ikisi de kısmen günümüze ulaşmıştır. Di­ğerlerinin bazdan yapılan alıntılardan tanınmakta, geriye kalanların ise sade­ce adlarının anlamlarından konuları tahmin edilebilmektedir.

Matematik Alanında;
Tefsiru şadri'l-makaleti'l-aşire min Kitabi Öklidis; Öklid'in Elementler'inin, irrasyonel sayıların geometrik nicelik (sürekli sayı) açısından bir in­celemesi olan onuncu makalesinin tanımlarla ilgili giriş bölümünün tefsiridir.

Kitabü'l-Mesa'ili'l-adediyye. İbnü'n-Nedim ve İbnü'l-Kifti'den; Öğrenilen isminden anlaşıldığına göre, bazı problemlerin sayısal (nümerik) analiziyle ilgilidir.

Risaletü Ebi Ca'fer el-Hazin fi'1-müşelleşati'l-kâ'imeti'z-zevaya ye'1-müntekati'l-edla; Rasyonel kenarlı dik açılı üçgen teorisi hakkında olup Hazin'in Pisagor üçlüleri üzerine yaptığı orijinal çalışmaları ihtiva eder. Fr. Woepcke tarafından Fransızca'ya tercüme edilen risaleyi Adil Enbuba ya­yımlamıştır.

El-Burhan alâ şekli's-sabi min Kitabi Beni Musa;  Beni Mu­sa'nın geometri alanındaki eserinin Nasirüddin-i Tusi tarafından yapılan tah­ririnde Heron formülü üzerine Hazin'e atfedilerek ortaya konulan bir ispattır.
Kitabü'l-Usuli'l-hendesiyye. Ebu Nasr İbn Irak'ın, Hazin'in Sicü'ş-şa-fa'ih'i üzerine kaleme aldığı Risale fi tashih ma vaka'a li-Ebi Ca'fer el-Ha­zin mine's-sehv fi Zevci'ş-şafa'ih;  Adlı eserinde zikrettiği Hazin'in başka bir çalışmasıdır. İbn Irak'a göre Hazin kitabında Menelaos'u eleştirmiştir.
El-Metalibü'l-cüz'iyye, meylü'l-müyuli'l-cüz'iyye ve'1-metali fi'1-küreti'l-müs-takime. Nasirüddin-i Tüsi'nin Kitabü Şekli'l-katta;  Adlı eserinden varlığı öğ­renilen ve küresel trigonometriyle ilgili olduğu sanılan eser bazı kaynaklarda Kitab fi meyli'1-ecza adıyla kaydedilmiştir. Ebu Nasr'ın yukarıdaki eserinde bildirdiğine göre Hazin, Menelaos'un trigonometriyle ilgili olan Kitabü'l-Üker'inin de bazı noktalarına bir tenkit yazmıştır. Ancak günümüze ulaşma­yan bu çalışmasının adı da bilinmemektedir.

Zicü'ş-şafa'ih; Hazin'in en çok tanınan eseridir. Biru­ni'nin Tahdidü nihayati'l-emakin'inde bildirdiğine göre, İbnü'1-Amid için kaleme alınmış olan eserin sadece çok küçük bir parçası zamanımıza ulaşmış­tır. Berlin Kütüphanesi'nde kayıtlı bulunan astronomi aletleriyle ilgili iki kü­çük risale de ondan birer parça olmalıdır. Binini araştırmalarında yer yer bu zicden alıntılar yapmakta. Hazin bu eserde bir derecelik açının kirişini hesap­lamıştır; bu da onun muhtemelen bir dar açıyı üç eşit parçaya bölme işini ba­şardığını gösterir" demektedir.

Tefsirü'l- Mecisti;  Batlamyus'un el-Mecis-ti adlı eserinin şerhidir.
İbn Irak'ın Cedvelü't-takvim ve Biruni'nin Tahdidü nihayati'l-emâkin ile el-Kanunü'1-Mes'udi'sinden öğrenildiğine göre, Hazin bu eserinde Beni Musa'nın Bağdat'ta yaptığı bazı ölçümlerle Ali b.İsa el-Us-turlabi ve Sened b.Ali gibi kişilerden oluşan bir grubun yine Bağdat'ta yaptı­ğı astronomik gözlemlerden bahsetmektedir. Kitabın bir parçası zamanımıza ulaşmış ve Rüşdi Raşid tarafından matematiksel tahlil açısından incelenmiş­tir.

El-Medhalü'1-kebir ilâ ilmi'n-nücum;  Hakkında Binini tarafından el-Aşarü'l-bakıye'de bilgi verilen eser, astroloji sahasında olup tarihleme usul­lerini incelemiş, aynca muharrem ayının ilk gününü tayin etmede kullanılan yöntemleri tartışmıştır.

Kitabü'l-Eb'ad ve'1-ecram;  Biruni'nin el-Kanu-nü'1-Mes'udi'si ile Haraki'nin Münteha'l-idrak'inde bahsi geçen bu eserinde Hazin, anlatılanlara göre yıldızlar arasındaki uzaklıklan vermektedir; ancak verdiği değerlerin kendi tesbitleri olup olmadığını belirtmediği gibi, bunlan nasıl elde ettiğini de açıklanmamaktadır

Risale fi hali't-ta'dil

Makale fi ennehü yümkin en yütevehhem ihtilâfü haraketi'ş-şems alâ merkezi'1-âlem

Maka­le fi'1-burhan alâba'zı san'ati'l-üsturlab

Kitabü'l-Âlemin. Dünya tarihinin kronolojisini tesbite çalışan bir astronomi cetvelidir


Doğum:---
Ölüm: 961-971


KAYNAKLAR
http://www.mumsema.com
www.ihsanfazlioglu.net